تغذیه در بارداری

تغذیه در بارداری

تغذیه و داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل، از جمله نیازهای اولیه دوران بارداری به حساب می آید. این توصیه ای است جدی چه برای مادران و چه اعضای خانواده شان. سبک زندگی در دوران بارداری باید به گونه ای باشد که موارد زیر را در بر بگیرد:

  • افزایش وزن مناسب
  • رژیم غذایی متعادل
  • ورزش و تمرین بدنی
  • مصرف به موقع ویتامین ها و مکمل ها
  • میزان کالری مصرفی در دوران بارداری

جهت داشتن یک بارداری سالم، مادر باید روزانه 300 کالری مصرف کند. این میزان کالری، از طریق رژیم غذایی سرشار از پروتئین، میوه، سبزیجات و غلات تامین می شود. شیرینی جات و چربی نیز باید به میزان کم مصرف شوند.

تغدیه در دوران بارداری

رژیم غذایی سالم و متعادل، احتمال بروز عوارض بارداری مانند تهوع و یبوست را به حداقل می رساند.

مصرف مایعات در دوران بارداری

یکی از نکات مهم در طول نه ماه بارداری، مصرف میزان کافی آب و مایعات می باشد. به همین خاطر:

  • مادر باید در طول روز چند لیوان آب بنوشد، مصرف آبمیوه نیز می تواند مفید باشد. توجه داشته باشید مصرف قهوه و کافئین باید تا حد امکان محدود شود.
  • از مصرف مشروبات الکلی نیز باید خودداری شود.
  • مواد غذایی مناسب برای دوران بارداری

در دوران بارداری باید میوه و سبزیجات تازه، محصولات لبنی، غلات و پروتئین در رژیم غذایی یافت شوند.

در مقابل، از مصرف شیر غیر پاستوریزه و یا غذاهای تهیه شده از این قبیل شیرها باید خودداری شود.

مصرف خوراکی های دریایی خام، تخم مرغ و گوشت نپخته در این دوران ممنوع است.

توصیه هایی بهداشتی که رعایت آن ها در این دوران اهمیت دارد، عبارت است از:

  • تمامی مواد غذایی قبل از پخت، باید به خوبی شسته شوند.
  • دست ها و ابزارهای آشپزی مانند چاقو باید تمیز شسته شوند.
  • مواد غذایی باید به طور کامل پخته شوند.
  • ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران بارداری

قبل از این که بخواهیم در خصوص ویتامین های مورد نیاز در این دوران صحبت کنیم، به این نکته اشاره کنیم که این مواد نمی توانند جایگزین رژیم غذایی سالم شوند.

اهمیت مصرف فولیک اسید

خانم ها در سنین باروری باید روزانه 400 میکروگرم فولیک اسید مصرف کنند و این ماده در سبزیجات سبز رنگ، مرکبات و برخی مکمل های ویتامینی یافت می شود.

مصرف فولیک اسید، احتمال تولد با نقایص لوله عصبی و یا مشکلات مغز و نخاع را کاهش می دهد. نقایص لوله عصبی می تواند با فلجی و یا ناتوانی های ذهنی همراه باشد.

مصرف فولیک اسید، 28 روز بعد از لقاح بسیار مهم است، چرا که بیشترین نقایص عصبی در این دوران اتفاق می افتد. متاسفانه بسیاری از خانم ها در این بازه زمانی متوجه بارداری خود نمی شوند. در نتیجه، توصیه می شود مصرف فولیک اسید قبل از لقاح آغاز و در تمام نه ماه بارداری ادامه یابد.

مصرف آهن در دوران بارداری

در دوران بارداری، نیاز به مصرف آهن بیش از هر زمان دیگری خواهد بود. آن هم به این دلیل که همزمان با رشد جنین، آهن از بدن مادر گرفته می شود. با این که در این دوران به دلیل قطع سیکل قاعدگی، خون و آهن از دست نمی رود، اما با این حال مصرف مواد غذایی سرشار از آهن مانند گوشت، مرغ و غذاهای دریایی همواره توصیه می شود.

منابع حیوانی آهن نیز به سرعت جذب بدن می شوند.

توصیه می شود خانم های باردار، روزانه 27 میکروگرم آهن مصرف کنند. حتما در خصوص مصرف مکمل های آهن با پزشک مشورت داشته باشید.

ویتامین D در دوران بارداری

ویتامین D، نقش مهمی در رشد جنین و هم چنین حفظ سلامت مادر در دوران بارداری ایفا می کند. نیاز به این ویتامین از طریق نور خورشید تامین می شود. تنها درصد کمی از این ویتامین در رژیم غذایی مانند تخم مرغ و یا ماهی یافت می شود.

خانم هایی که پوست تیره دارند و یا کمتر در محیط بیرون قرار می گیرند، بیشتر در معرض کمبود ویتامین D قرار دارند. معمولا جهت بررسی سطح ویتامین D، آزمایش خون از سوی پزشک تجویز می شود.

مصرف مکمل های مولتی ویتامین در بارداری

مکمل های مولتی ویتامین برای خانم های باردار با شرایط زیر تجویز می شود:

  • گیاه خواران
  • خانم هایی که دارو و مشروبات الکلی مصرف می کنند
  • خانم هایی که اضافه وزن دارند و می خواهند جلوی اضافه وزن خود را بگیرند

نیازی به مصرف کلسیم بیشتر در روران بارداری نیست

با این که  نیاز جنین به کلسم در سه ماهه اول بارداری، افزایش می یابد، با افزایش میزان مصرف محصولات لبنی، دیگر نیازی به مصرف کلسیم بیشتر نخواهد بود.

در حالت عادی، خانم ها در سنین 19 تا 50 سالگی باید روزانه 1000 میکروگرم کلسیم مصرف کنند و این میزان در طول بارداری و شیردهی تغییری نکند. محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست سرشار از کلسیم هستند.

تغدیه در بارداری

خطر رژیم در دوران بارداری

بسیاری از خانم ها از اضافه وزن دوران بارداری می ترسند و سعی می کنند با دنبال کردن رژیم غذایی، از چاق شدن شان پیشگیری کنند. اما این نکته را در نظر داشته باشید که محدودیت های غذایی می تواند برای سلامت جنین مضر باشد و دنبال کردن رژیم غذایی در این دوران به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

در پایان این که، یکی از نکاتی که در طول نه ماه بارداری به آن اهمیت داده می شود، تغذیه و رژیم غذایی مادر است. رژیم غذایی باید سرشار از مواد مغذی، میوه و سبزیجات تازه، ویتامین ها و مواد معدنی باشد تا به رشد جنین  و حفظ سلامت مادر کمک شود.

تغذیه و داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل، از جمله نیازهای اولیه دوران بارداری به حساب می آید. این توصیه ای است جدی چه برای مادران و چه اعضای خانواده شان. برای دریافت مشاوره و راهنمایی در این خصوص می توانید با دکتر مریم یزدان پناهی مشاور تغذیه مایار کلینیک  از طریق راه های ارتباطی زیر اقدام نمایید.
شماره مشاوره : 09903435534
اینستاگرام مایار کلینیک

مصرف کالری باید در دوران بارداری بیشتر شود.

در این دوران کاملا طبیعی است که وزن بالا برود. اما از دنبال کردن رژیم های غذایی باید خودداری شود، چرا که محدود کردن مصرف برخی مواد غذایی می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به جنین بزند.

از آن جایی که در دوران بارداری، آهن بیشتری جذب بدن می شود، مصرف این ماده باید افزایش پیدا کند تا اکسیژن به میزان کافی به جنین برسد.

در خصوص تغذیه دوران بارداری توصیه می شود حتما با متخصص تغذیه مشورت داشته باشید.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

Call Now Button