7 خواص مهم ویتامین D که باید بدانید

7 خواص مهم ویتامین D که باید بدانید

مصرف ویتامین D مزایای فراوانی دارد، به همین دلیل در ادامه مریم یزدان پناهی متخصص تغذیه مایار کلینیک، در خصوص فواید استفاده از ویتامین D نکاتی را بیان می کنند تا دریافت این ویتامین مهم را در برنامه زندگی خود بگذارید.

1- به سلامت استخوان کمک می کند.

همانطور که می دانید ویتامین D در جذب بهتر کلسیم به استخوان نقش بسیار مهمی دارد. ویتامین D تبدیل شده، برای حفظ سطح کلسیم استخوان با هورمون پاراتیروئید کار می کند.
علاونه بر این، این ماده بر سایر ویتامین ها و مواد معدنی مهم بدن تاثیر می گذارد. از جمله این المان ها می توان به ویتامین K و فسفر اشاره کرد.
ویتامین D وظیفه حفظ سطح مطلوب فسفر در خون را بر عهده دارد. بنابراین می تواند در این مسیر بر توانایی اتصال کلسیم ها و پروتئین ها تاثیر مثبت گذاشته و با ویتامین K نیز مرتبط باشد.

خواص مهم ویتامین D

کمبود ویتامین D باعث بروز عوارض جبران ناپذیری می شود که یکی از این عوارض شایع، نرم شدن استخوان (استئوماسیا) است. علاوه برای آن نیز ابتلا به بیماری پوکی استخوان، شکستگی های مکرر و سهل استخوان ها را افزایش می دهد.

مطالعات نشان داده است که مصرف ویتامین D در دوز های بین 800 تا 5000 IU در روز می تواند با کاهش سرعت پیری ساختمان و ساختار اسکلت بدن شده و میزان شکستگی و افتادن افراد مسن که بالای 65 سال هستند را کاهش می دهد و می تواند سلامت اسکلتی عضلانی را بهبود بخشد.
افراد مسن با سطح ویتامین D کافی ، به راحتی به فعالیت های روزمره خود می پردازند و همچنین قدرت عضلانی خوبی دارند و کمر دچار زمین خوردگی و آسیب شده و شکستگی های خفیف و قابل درمانی را تجربه خواهند کرد.
زمانی که میزان سطح ویتامین D پایین باشد، پارتیروئید بیشتر ازقبل فعال می شود. این به hyperparathyroidism معروف است و باعث افت فسفر می شود.
فسفر (علاوه بر کلسیم و ترکیب دیگر آن) برای اصلاح املاح معدنی و تراکم استخوان برای بدن مورد نیاز است.

2- به مدیریت سطح قند خون کمک می کند و می تواند از ابتلا به دیابت جلوگیری کند

علائم ابتلا به بیماری دیابت یا قند خون ترشح نا کافی یا عدم ترشح انسولین به دلیل افزایش مقاومت بدن به انسولین است. مریم یزدان پناهی مشاوره تغذیه مایار کلینیک این نکته را بیان می کند که کلسیم برای ترشح انسولین در بدن بسیار مهم است و ویتامین D به عنوان یک عنصر مهم باعث افزایش جذب و استفاده از کلسیم در بدن می شود. بنابراین ویتامین D به تنظیم ترشح انسولین کمک می کند.
استفاده و جایگزینی  ویتامین D بر همه جنبه ها و انواع دیابت مخصوصا دیابت نوع دوم تاثیر مثبت گذاشته و باعث شده است تا بیماری قابل کنترل بوده و عوارض بیماری را تا حدودی کاسته و اثرات مفیدی داشته است.
همچنین بررسی نشان داده است که سطح پایین ویتامین D با بیماری دیابت ارتباط دارد.

3- در برابر سرطان محافظت می کند

کمبود ویتامین D در افزایش خطر ابتلا به سرطان ها مخصوصا سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و پروستات موثر است. طبق تحقیقات انجام شده، ویتامین D بر کاهش رشد تومور، تمایل سلول ها به تشکیل سلول های سرطانی و پوپتوز تاثیر گذار بوده و نقش دارد.
متخصص تغذیه این گونه بیان می کند که افزایش میزان قرار گیری زیر نور آفتاب و وجود ویتامین D در گردش خون باعث کاهش مرگ و میر بسیاری از افراد مبتلا به سرطان شده است.
همچنین تحقیقات نشان داده است که به دلیل مهم بودن نقش این ویتامین در چرخه حیاتی سلول ها و توانایی آن در انسداد استروژن اضافی، خطر ابتلا به انواع سرطان مانند سرطان پستان، روده بزرگ و تخمدان را تحت تاثیر قرار می دهد.
بنابراین بهبود میزان ویتامین D و داشتن رژیم غذایی حاوی کلسیم به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان ها را در زنان یائسه می کاهد.
همچنین مشاهدات دیگر نشان می دهند که مصرف ویتامین D در کاهش سرطان پستان کمک می کند. طبق این مشاهدات زنان یائسه با مصرف 60 نانوگرم در میلی گرم و با حتی بیشتر، تا یک پنجم خطر ابتلا به سرطان پستان را در مقایسه با افراد دیگر کاهش می دهند.

4- با بیماری قلبی مبارزه می کند

تعداد فزاینده ای از تحقیقات به این واقعیت اشاره دارند که کمبود ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط است زیرا در تنظیم فشار خون ، سطح کلسترول و التهاب نقش دارد.

اختلال در سیگنالینگ ویتامین D باعث افزایش فشار خون ، آترواسکلروز و فشار خون قلبی می شود. افرادی که کمبود ویتامین D دارند ، بیشتر در اثر بیماری قلبی و سایر علائم مرتبط با قلب جان خود را از دست می دهند.

5- سیستم ایمنی را تقویت می کند

این ویتامین به تکثیر سلولهای سالم کمک می کند و ممکن است علاوه بر سرماخوردگی های معمولی و سبک و آنفولانزا ، در محافظت در برابر ایجاد شرایط خود ایمنی بدن نیز نقش داشته باشد.

سلولهای ایمنی بدن ما حاوی گیرنده هایی برای ویتامین D هستند و به نظر می رسد که این ویتامین از پاسخ های التهابی طولانی یا زیاد جلوگیری می کند. مطالعات نشان می دهد که التهاب ها اغلب ریشه بسیاری از بیماریهای مزمن و اختلالات خود ایمنی هستند که شامل:

  • مولتیپل اسکلروزیس
  • روماتیسم مفصلی
  • سندرم روده تحریک پذیر و سایر اختلالات گوارشی
  • فشار خون بالا

خواص مهم ویتامین D

6. تنظیم هورمون را تسهیل می کند و به بهبود روحیه کمک می کند

از آنجا که ویتامین D مانند هورمون در بدن ما عمل می کند و عملکرد مغز را تحت تأثیر قرار می دهد ، کمبود ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به اختلالات خلقی ، از جمله افسردگی ، اختلال عاطفی فصلی و مشکلات شدید خلقی، بی خوابی و اضطراب که در طول PMS ، تجربه شده است ، ارتباط دارد.

مقادیر پایین همچنین می تواند در تولید مناسب تستوسترون و استروژن اختلال ایجاد کند و منجر به عدم تعادل می شود که می تواند باعث بروز به بسیاری از علائم ناخواسته شود.

مصرف ویتامین D مزایای فراوانی دارد، به همین دلیل در ادامه مریم یزدان پناهی متخصص تغذیهمایار کلینیک، در خصوص فواید استفاده از ویتامین D نکاتی را بیان می کنند تا دریافت این ویتامین مهم را در برنامه زندگی خود بگذارید.مریم یزدان پناهی متخصص تغذیه در مایار کلینیک ، همواره پرسش های تغذیه ای را می توانید میان گذاشته و از مشاوره های آنلاین و حضوری بهره ببرید.
شماره مشاوره : 09903435534
اینستاگرام مایار کلینیک

7. به تمرکز ، یادگیری و یادآوری کمک می کند.

محققان نشان می دهند که افراد دارای سطح پایین تر در امتحانات استاندارد عملکرد ضعیفی دارند ، ممکن است مهارت تصمیم گیری ضعیفی داشته باشند و در انجام کارهایی که نیاز به تمرکز و توجه است، مشکل دارند.

علاوه بر این ، برخی تحقیقات ارتباطی بین سطح پایین ویتامین D و افزایش خطر ابتلا به اسکیزوفرنی و بیماری مولتیپل اسکلروز نشان داده اند.

سخن آخر

مریم یزدان پناهی مشاور تغذیه در مایار کلینیک، از شما عزیزان می خواهند تا همواره برای حفظ سلامتی خود مصرف برخی از ویتامین ها را جدی بگیرند تا از بروز عوارض جدی پیشگیری شود.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − شش =

Call Now Button