رژیم آلکالاین

رژیم آلکالاین

همانطور که از نام آن مشخص است، رژیم آلکالاین رژیمی است که در آن از مواد قلیایی استفاده می شود.

دانشمندان علوم تغذیه بر این باورند که بهره گیری از این رژیم می تواند باعث افزایش طول عمر و همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن شود.

انواع مختلفی از رژیم های غذایی وجود دارند که برخی از آن ها بد و برخی دیگر خوب هستند.

با این حال، احتمالا هیچ رژیمی برای افزایش طول عمر و جلوگیری از ابتلا به بیماری ها بهتر از رژیم آلکالاین بر پایه ی سبزیجات نیست.

پژوهش ها نشان می دهند که برقراری تعادل در سطح pH بدن با بهره گیری از رژیم غذایی آلکالاین می تواند در کاهش آمار ابتلا به بیماری و مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری های مختلف جلوگیری کند.

برخی از این بیماری ها عبارتند از:

  • فشار خون
  • دیابت
  • آرتریت
  • کمبود ویتامین D
  • کمبود تراکم استخوان

در ادامه با مایار کلینیک همراه باشید تا اطلاعات مفیدی درمورد رژیم غذایی آلکالاین کسب نمایید.

رژیم آلکالاین چگونه عمل می کند؟

تحقیقات بیان می دارند که رژیم های غذایی حاوی مواد قلیایی می توانند باعث افزایش سطح pH ادرار و در نتیجه محافظت از سلول های سالم بدن و همچنین برقراری تعادل در میزان املاح معدنی گردند.

این مواد قلیایی شامل میوه ها و سبزیجات ساده و همچنین منابع گیاهی غیر فرآوری شده ی حاوی پروتئین هستند.

بهره مندی از این مواد می تواند به خصوص برای زنانی که رژیم های روزه داری متناوب یا رژیم کتوژنیک را دنبال می کنند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

دلیل این اهمیت آن است که مصرف این مواد غذایی می تواند باعث ایجاد تعادل در میزان هورمون های بدن و در نتیجه حفظ سلامتی گردد.

در نتیجه ی پژوهش ها، نشان داده شد که رژیم آلکالاین فواید بسیار زیادی برای حفظ سلامت بدن انسان دارد.

برخی از این فواید عبارتند از:

  • جلوگیری از ایجاد پلاک در داخل رگ های خونی
  • کاهش دفع پروتئین از ادرار
  • جلوگیری از به وجود آمدن سنگ کلیه
  • ساخت استخوان های قوی تر
  • جلوگیری از ایجاد اسپاسم های عضلانی و یا تحلیل رفتن ماهیچه ها

رژیم آلکالاین چیست؟

رژیم غذایی آلکالاین به منظور برقراری تعادل در سطح pH مایعات مختلف بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

از مهم ترین این مایعات می توان به خون و ادرار اشاره کرد.

سطح pH بدن شما به طور کلی توسط املاح معدنی موجود در مواد غذایی مورد استفاده تان تعیین می شود.

زندگی تمام موجودات زنده بر روی کره زمین به حفظ سطح pH آن ها در اندازه مناسب وابسته است.

برای پی بردن به اهمیت وجود تعادل در سطح pH بدن، به جمله ی زیر توجه کنید.

متخصصان بیان می کنند که: بیماری و اختلال در بدنی که دارای سطح pH متناسب و متعادلی است، هیچ جایی ندارد.

 

اگر چه اختلافاتی در این زمینه وجود دارد اما میزان pH متناسب برای بدن انسان بین 7.365 و 7.4 می باشد.

سطح pH بدن همیشه یکسان نیست. بلکه در ساعات مختلف روز و با مصرف مواد غذایی مختلف تغییر می کند.

میزان این تغییر از 7.35 تا 7.45 می باشد.

مواردی مثل مصرف مقدار زیادی مواد غذایی اسیدی در طول روز و ایجاد عدم تعادل در میزان الکترولیت های بدن می تواند باعث به هم خوردن این میزان بسیار دقیق گردد.

بروز تغییر در سطح pH بدن می تواند باعث ایجاد بیماری ای موسوم به اسیدوز گردد.

فواید رژیم آلکالاین

چرا بهره گیری از رژیم آلکالاین برای حفظ سلامتی بدن خوب است؟

به این دلیل که موادی که در این رژیم استفاده می شوند حاوی مواد مغذی بسیار مفیدی هستند.

این مواد مغذی از ایجاد اثرات محسوس پیری بر روی انسان و همچنین از بین رفتن اندام های بدن و فعالیت های سلولی اثر فوق العاده ای دارد

همان طور که در ادامه توضیح داده ایم، رژیم آلکالاین می تواند به افراد در جهات گوناگونی کمک کند.

با بهره گیری از رژیم غذایی آلکالاین می توانید:

  • به خوبی از تراکم اسخوان ها و توده عضلانی خود محافظت کنید.
  • خطر ایجاد پر فشاری خون و حمله قلبی را کاهش دهید.
  • درد های مزمن و التهابات را از بین ببرید.
  • باعث افزایش جذب ویتامین ها و جلوگیری از کاهش میزان منیزیم در بدن می گردد.
  • به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله در برابر سرطان ها کمک می کند.
  • به شما در حفظ وزن مناسب کمک می کند.

روش انجام رژیم آلکالاین

  1. مواد غذایی ارگانیک خریداری کنید.
  2. همواره سعی کنید که از غذاهای اسیدی پرهیز و در عوض از غذاهای آلکالاین یا قلیایی استفاده کنید.
  3. در صورت امکان، آب آلکالاین بنوشید.
  4. سطح pH بدن خود را اندازه گیری کنید.

غذاهای قلیایی

برای بهره مندی از فوایدی که رژیم غذایی آلکالاین به همراه دارد، لازم نیست که حتما گیاهخوار باشید.

شما می توانید با گنجاندن مواد قلیایی در برنامه ی غذایی خود به راحتی از این رژیم غذایی پیروی کنید.

  • میوه ها و سبزیجات تازه
    منبع غنی خصلت قلیایی و در نتیجه بهترین انتخاب برای پیروی از رژیم غذایی آلکالاین هستند.

برخی از این منابع مهم رژیم قلیایی عبارتند از:

  • غذاهای خام
    سعی کنید از میوه ها و سبزیجات خام استفاده کنید.

همان طور که می دانید، حرارت ممکن است بسیاری از مواد قلیایی موجود در میوه ها و سبزیجات را از بین ببرد.

در نتیجه برای استفاده ی حداکثری از این مواد مغذی بهتر است که آن ها را به طور خام مصرف نمایید.

از بهترین راه ها این است که میوه ها و سبزیجات را به صورت آبمیوه یا بخارپز مصرف نمایید.

  • پروتئین های گیاهی
    انواع آجیل، لوبیا چشم بلبلی، سویا و دیگر انواع حبوبات از بهترین انتخاب ها می باشند.
  • آب قلیایی
  • آبمیوه های سبز
  • از دیگر مواد غذایی حاوی مقدار قابل قبولی خاصیت اسیدی می توان اشاره کرد به:
    جوانه ها، گندم، مخمر سویا و دانه های مغذی

نتیجه گیری

شما می توانید با بهره گیری از یک رژیم غذایی سالم مثل رژیم آلکالاین به تغییر سبک زندگی و در نتیجه بهبود سلامت خود کمک کنید.

برای بهره مندی از یک رژیم اصولی و قوی می توانید از یک مشاور تغذیه کمک بگیرید.

راه های ارتباطی با مایار کلینیک و دکتر مریم یزدان پناهی:

شماره های تماس:

09903435534

در شرایط ویژه ای که در پی شیوع ویروس کرونا ایجاد شده است، اولویت تماس با شماره ی مستقیم بالا است.

در صورت عدم پاسخگویی با شماره ی زیر تماس حاصل فرمایید.

02144978960

صفحه اینستاگرام: mayarclinic

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + نه =

Call Now Button