فواید روی

فواید روی

ممکن است تا به حال شنیده باشید که یکی از مهم ترین فواید زینک این است که به افراد کمک می کند تا راحت تر دوره های سرماخوردگی را پشت سر بگذارند.

اما بهره مندی از «روی» نه تنها برای افرادی که می خواهند از بیماری جان سالم به در ببرند و افرادی که سیستم ایمنی بدنشان در معرض خطر قرار گرفته، بلکه برای همه ی افراد ضروری است.

بهترین حالت این است که مقدار مشخصی زینک به طور روزانه مصرف گردد تا سلامتی و شادابی برای فرد به ارمغان آورد.

زینک چیست؟

فواید روی کدامند؟

علائم کمبود روی چیست؟

مواد غذایی حاوی روی چه هستند؟

با ما همراه باشید تا پاسخ همه ی این سوالات را پیدا کنید.

زینک چیست؟

روی یا زینک فلزی است که به طور طبیعی در بدن انسان وجود ندارد و باید از طریق مصرف مواد غذایی مختلف نیاز بدن را از این ماده ی پر اهمیت و مفید تامین کرد.

روی پس از آهن، فراوان ترین ماده ی معدنی موجود در بدن انسان است.

آیا می دانید که روی دقیقا چگونه به حفظ سلامت بدن شما کمک می کند؟

این ماده ی با ارزش در تمام بافت های بدن حضور دارد.

و به افزایش سرعت و کیفیت تقسیمات سلولی کمک بزرگی می کند.

این ماده در بدن شبیه به آنتی اکسیدان ها عمل می کند.

زینک با رادیکال های آزاد مبارزه و در نتیجه سرعت پیری را کند می کند.

این ماده ی معدنی تاثیر شگرفی بر روی تعادل میزان هورمون های مختلف دارد.

به همین دلیل وجود هر گونه کمبود در میزان این ماده می تواند منجر به به هم ریختن میزان هورمون های حیاتی و در موارد شدید ناباروری و دیابت گردد.

اگر شما نیز به میزان کافی زینک دریافت نمی کنید باید بدانید که عوارض این مسئله می تواند از راه های زیر بروز پیدا کند:

  • پشت سر هم به بیماری های مختلف مبتلا می شوید.
  • احساس خستگی همیشگی و مفرط دارید.
  • تمرکز خود را از دست داده اید.
  • روند رشد شما با کندی مواجه شده است.
  • اگر زخمی بر روی بدن شما ایجاد گردد، به سختی درمان می گردد.

فواید روی

در قسمت زیر می توانید 12 مورد از فواید روی را مشاهده کنید:

  1. کمک به سیستم ایمنی بدن در مقابله با بیماری ها و عفونت ها
  2. داشتن عملکردی شبیه به آنتی اکسیدان ها
  3. کمک به برقراری تعادل در میزان هورمون های مختلف
  4. کمک به مقابله با بیماری دیابت
  5. افزایش سلامتی قلب با بهبود عملکرد رگ های خونی
  6. جلوگیری از اسهال
  7. کمک به افزایش توانایی باروری
  8. کمک به جذب و هضم مواد مغذی
  9. کمک به حفظ سلامتی کبد
  10. کمک به رشد و بازسازی ماهیچه ها
  11. کمک به حفظ بینایی و سلامتی چشم ها
  12. جلوگیری از ایجاد آکنه های پوستی و کمک به افزایش سرعت بهبود زخم ها

علائم کمبود روی

بسیاری از مردم جهان از کمبود روی رنج می برند.

در سال 2019 در گزارشی تخمین زده شد که حدود 17 درصد مردم دنیا دچار کمبود روی هستند.

کمبود زینک زمانی اتفاق می افتد که شخص به میزان کافی از مواد غذایی حاوی روی استفاده نکند.

در برخی موارد شخص از این مواد غذایی استفاده می کند اما به دلیل بیماری های مختلف ممکن است که در جذب روی موجود در آن دچار مشکل باشد.

از میان این بیماری ها می توان به اختلالات هضم و دیگر مشکلات مختلف دستگاه گوارش اشاره کرد.

افرادی که با بیماری کم خونی داسی شکل، انواع مشکلات مربوط به اسید معده و … دست و پنجه نرم می کنند نیز ممکن است مشکل کمبود روی نیز داشته باشند.

خطر ایجاد کمبود روی در بدن زنانی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنند یا برای مقاصد مختلف از هورمون درمانی بهره می گیرند، بسیار بیشتر از دیگران است.

این موضوع به این دلیل است که ایجاد تغییر در میزان هورمون های بدن می تواند با نقش این ماده ی معدنی تداخل ایجاد کند.

زنان باردار و شیرده نیز باید توجه داشته باشند که دریافت میزان کافی از این ماده ی معدنی حیاتی تا چه اندازه ضروری می باشد.

برخی از علائم کمبود زینک عبارتند از:

  • ایجاد تغییر در اشتها؛ مثلا ممکن است فرد غذاهای شور یا ترش هوس کند.
  • ایجاد تغییر در قدرت بویایی و چشایی
  • افزایش یا کاهش وزن
  • ریزش مو
  • مشکلات گوارشی مثل اسهال
  • خستگی مزمن
  • ناباروری
  • مشکلات هورمونی مانند تجربه ی سندرم پیش از قاعدگی شدید یا نشانه های یائسگی
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی
  • ایجاد مشکل در قدرت تمرکز یا حافظه
  • کند شدن روند درمان زخم ها، عفونت ها و سوختگی ها
  • نقصان های عصبی

مواد غذایی حاوی روی

«روی» در بدن انسان تولید نمی شود.

بنا بر این افراد باید با مصرف مواد غذایی مختلف نیاز بدن خود به زینک را بر طرف نماید.

از آن جا که فواید روی بر هیچ کس پوشیده نیست، افراد مختلف باید سعی کنند تا با مصرف مواد غذایی غنی از روی نیاز خود به این ماده با ارزش را بر طرف نمایند.

بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به کمبود روی این است که مصرف مواد غذایی حاوی زینک را افزایش دهید.

 منابع غذایی پروتئین مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ، دیگر انواع گوشت، آجیل و حبوبات دارای بیشترین مقدار روی در میان مواد غذایی مختلف هستند.

در ادامه چند مورد از مهم ترین منابع غذایی غنی از روی را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

از میان مهم ترین منایع حاوی روی می توان به مواد زیر اشاره نمود:

  • گوشت گوسفند
  • گوشت گاو
  • حبوبات
  • بادام هندی
  • تخمه کدو
  • ماست
  • گوشت مرغ
  • گوشت بوقلمون
  • تخم مرغ
  • قارچ
  • ماهی سالمون
  • پودر کاکائو

عوارض افزایش روی در بدن

همان طور که کمبود روی می تواند باعث ایجاد اختلال در فعالیت های طبیعی بدن گردد، دریافت بی رویه ی روی نیز می تواند برای سلامتی بدن ما مضر باشد.

بالا رفتن میزان روی در بدن در پی مصرف بی اندازه ی آن اتفاق می افتد؛

در این شرایط، فرد بدون آن که از میزان نیاز خود به این ماده آگاه باشد، شروع به دریافت مقادیر نامعینی از روی می کند.

در نتیجه ی این کار، بدن به دوز مصرفی روی عادت می کند.

و بعد ها که شخص مصرف روی را متوقف کند، بدن علائم کمبود روی را نشان می دهد.

به عبارت دیگر، ممکن است بدن فرد در ابتدا و پیش از مصرف دوز بالای روی اصلا دچار کمبود روی نبوده باشد ولی بعد به دریافت این میزان عادت کرده و سپس با قطع شدن این روند دریافت، دچار کمبود روی گشته است.

به عنوان مثالی در مورد این موضوع، می توان به افرادی اشاره کرد که در طول چند ماه دریافت مکمل روی هیچ مشکلی ندارند اما بلافاصله پس از قطع مصرف این مکمل ها دچار ریزش موی شدید می گردند.

این مشکل معمولا در پی تبلیغات نادرست مکمل های حاوی روی ایجاد می شود.

همه ی ما تاکنون شاهد بسیاری از این موارد بوده ایم و جملاتی از قبیل
«روی؛ درمان اصلی ریزش مو» ، «افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن با مصرف روی» و … را بارها در جاهای مختلف دیده ایم.

در نتیجه ی این تبلیغات زیان بار و اغراق در معرفی فواید روی، شخص این محصولات را خریداری کرده و آن ها را بدون مشورت با پزشک مصرف می کند.

همان طور که گفته شد، پس از توقف مصرف این مکمل ها، شخص دچار عوارض شدیدی می گردد که در پی پاسخ به کمبود روی در بدن اتفاق می افتد.

مگا دوز روی

نکته ی بعدی این است که در صورت دریافت مگا دوز های روی ( مگا دوز یعنی مصرف مقدار زیادی روی در قالب مکمل ) می تواند در جذب آهن تداخل ایجاد کرده و بدن را با مشکلات جدی رو به رو کند.

در واقع، در پی افزایش میزان روی در بدن، جذب رقابتی اتفاق افتاده و ممکن است آهن جذب نشود و کم خونی فقر آهن رخ دهد.

همیشه در نظر داشته باشید که مواد غذایی بهترین منابع موجود برای دریافت مواد معدنی و ویتامین ها در افراد عادی هستند.

برای مصرف مکمل های حاوی این مواد معدنی و ویتامین ها، فرد باید حتما تحت نظر پزشک قرار بگیرد.

در واقع تصور غلطی که وجود دارد این است که مکمل ها از هر نظر بی خطر هستند.

اما به گفته ی مشاور تغذیه، دکتر مریم یزدان پناهی، این تصوری غلط است که در میان مردم جا افتاده است.

در اصل مصرف خودسرانه ی مکمل های مختلف نیز می تواند خطرات خودش را به همراه داشته باشد.

حرف آخر

شما می توانید با مراجعه به مشاور تغذیه از انواع مختلف رژیم های غذایی غنی از روی بهره مند گردید.

بهتر است بدانید که نباید این رژیم ها را بدون دخالت پزشک تنظیم کرد.

همچنین هر گز نباید بدون مشورت با پزشک شروع به دریافت مکمل های روی کرد.

برای برقراری ارتباط با دکتر مریم یزدان پناهی در مایار کلینیک اینجا کلیک کنید.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − یک =

Call Now Button