مواد معدنی مهم برای سلامتی

مواد معدنی مهم برای سلامتی

طلا ، نقره و پلاتین به عنوان فلزات گرانبها در جهان توجه همه را به خود جلب می کنند. اما آنها برای اقتصاد جهانی با ارزش تر از سلامت انسان هستند. در عوض ، سایر فلزات و مواد معدنی برای سلامتی ما اهمیت بیشتری دارند. در واقع ، برخی از آنها آنقدر مهم هستند که ما نمی توانیم بدون آنها زندگی کنیم. مریم یزدان پناهی متخصص تغذیه مایار کلینیک بیان می کند که هرکدام از این مواد معدنی کارکرد بدن نقش ایفا می کند. ممکن است مقدار کمی از یک ماده معدنی خاص مشکل ایجاد کند ، اما داشتن بیش از حد مواد معدنی ممکن است در بدن اختلال ایجاد کند.

مواد معدنی مهم برای سلامتی

فلزات معدنی برای بدن چه اقدامی انجام می دهند؟

در کارهای روزانه از فلزات قوی و بادوامی مانند مس و آهن به منظور ساخت اشیاهای مختلف استفاده می شود. اما این مواد در بدن ما چگونه عمل می کنند؟
بسیاری از فلزات اساسی و معدنی برای فعال کردن آنزیم ها و مولکول ها و کار کردن بدن فعال است. بسیاری از فلزات نقش های مهمی دارند که در ادامه مریم یزدان پناهی مشاور تغذیه مایار کلینیک توضیح می دهند.

کلسیم

  • استخوان و دندان ایجاد می کند.
  • آنزیم ها را در بدن فعال می کند.
  • به تنظیم فشار خون کمک می کند.
  • کمک به منقبض شدن عضلات
  • ارسال پیام به اعصاب
  • پیشگیری ازلخته شدن خون
  • از وظایف این مواد معدنی است.

کروم

به حفظ سطح طبیعی قند خون کمک می کند و به سلول ها کمک می کند انرژی را از قند خون بگیرند.

مس

با متابولیزه کردن ، ساخت گلبول های قرمز ، تنظیم انتقال دهنده های عصبی و جابجایی رادیکال های آزاد کمک می کند.

آهن

به ساخت هموگلوبین (ماده شیمیایی حاوی اکسیژن موجود در گلبول های قرمز بدن) و میوگلوبین (پروتئین موجود در سلول های ماهیچه ای) کمک می کند. آهن برای فعال کردن آنزیم های خاص و ساخت اسیدآمینه ها ، کلاژن ، انتقال دهنده های عصبی و هورمونها ضروری است.

منیزیم

مانند کلسیم استخوان و دندان ایجاد می کند. همچنین به تنظیم فشار خون و قند خون کمک می کند و عضلات را منقبض می کند ، برای ارسال پیام به اعصاب بدن مهم است و با کار آنزیم های بدن کمک می کند.

منگنز

به تشکیل استخوان ها کمک می کند و به متابولیسم اسیدآمینه ها ، کلسترول و کربوهیدرات ها کمک می کند.

مولیبدن

چندین آنزیم را فعال می کند که سموم را تجزیه می کند و از ایجاد سولفیت های مضر در بدن جلوگیری می کند.

پتاسیم

مایعات موجود در بدن را متعادل می کند ، به حفظ ضربان قلب ثابت و منقبض شدن عضلات کمک می کند و ممکن است از مزایای استخوان و فشار خون باشد.

سدیم

مایعات را در بدن متعادل می کند ، به ارسال تکانه های عصبی کمک می کند و به منقبض شدن عضلات کمک می کند.

روی به لخته شدن خون کمک می کند ، به ساخت پروتئین و DNA کمک می کند ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به بهبود زخم و تقسیم سلولی کمک می کند.

مواد معدنی مهم برای سلامتی

دو گروه از مواد معدنی اساسی

مواد معدنی ضروری

یعنی آنهایی که برای سلامتی انسان لازم هستند. که به دو گروه به همان اندازه مهم طبقه بندی می شوند: مواد معدنی اصلی و مواد معدنی غیر اصلی.

مواد معدنی اصلی

مواد معدنی اصلی که به مقدار زیادی در بدن مورد استفاده و ذخیره قرار می گیرند عبارتند از: کلسیم ، کلرید ، منیزیم ، فسفر ، پتاسیم ، سدیم و گوگرد.

مواد معدنی غیر اصلی

مواد معدنی غیر اصلی همانند مواد معدنی اصلی برای سلامتی ما بسیار مهم هستند ، اما ما به مقادیر زیادی احتیاج نداریم. مواد معدنی موجود در این دسته شامل کروم ، مس ، فلوراید ، ید ، آهن ، منگنز ، مولیبدن ، سلنیوم و روی هستند.

مواد معدنی چگونه تامین می شوند؟

ما مواد معدنی ضروری را در بدن تولید نمی کنیم. ما آنها را از رژیم غذایی خود دریافت می کنیم. این مواد معدنی از سنگ ها ، خاک و آب به دست می آیند و با رشد گیاهان یا حیوانات وقتی حیوانات گیاهان را می خورند ، جذب می شوند. پس با مصرف گیاهان و یا گوشت حیوانات نیز جذب بدن می شود.

با این حال ، غذاهای تازه تنها منبع کانیهای رژیمی نیستند. برخی از غذاهای فرآوری شده ، مانند غلات صبحانه ، ممکن است با مواد معدنی تقویت شوند.

راه های تامین مواد معدنی

مریم یزدان پناهی متخصص تغذیه مایار کلینیک در خصوص راه های تامین مواد معدنی بیان می کند که، هنگامی که شما یک رژیم غذایی سالم دارید که شامل انواع سبزیجات ، لوبیا ، میوه ها ، غلات سبوس دار ، پروتئین بدون چربی ، لبنیات و چربی های اشباع نشده (مانند روغن زیتون) است ، به احتمال زیاد شما تمام مواد معدنی سالم را مصرف می کنید.

اما به دست آوردن مقادیر مناسب برخی مواد معدنی سخت تر است. مثلا:

کمبود کلسیم در افراد مسن به ویژه در خانمها و در افرادی که میزان کمی لبنیات مصرف می کنند شایع است. کمبود کلسیم در بدن خطر ابتلا پوکی استخوان را افزایش می دهد.

هرکدام از این مواد معدنی درکارکرد بدن نقش ایفا می کند. ممکن است مقدار کمی از یک ماده معدنی خاص مشکل ایجاد کند ، اما داشتن بیش از حد مواد معدنی ممکن است در بدن اختلال ایجاد کند.مریم یزدان پناهی متخصص تغذیه در مایار کلینیک ، همواره پرسش های تغذیه ای را می توانید میان گذاشته و از مشاوره های آنلاین و حضوری بهره ببرید.
شماره مشاوره : 09903435534
اینستاگرام مایار کلینیک

آهن

زنان در دوران قاعدگی، آهن زیادی را از دست می دهند و بدن آنها ممکن است از نظر آهن کمبود دچار شود. علت دیگر کمبود آهن کمتر شناخته شده است.
خانم های چاق به ویژه قبل از سن یائسگی توجه داشته باشید: مصرف مکمل های کلسیم برای جلوگیری از ریزش مو و شکستگی ها استخوان بسیار مورد بحث است.
نتیجه نهایی: سلامتی فردی شما نیازهای اساسی مواد معدنی شما را تعیین می کند. با مشاور تغذیه خود مشورت کنید تا منابع مواد معدنی را در رژیمی خود ایجاد کنید که سلامت را غنی سازد.

https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/precious-metals-and-other-important-minerals-for-health

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 18 =

Call Now Button