هوس شیرینی

هوس شیرینی

 

 

در این مقاله قصد داریم صحبت های مریم یزدان پناهی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی و مربی تغییر سبک زندگی با رویکرد زندگی سالم در مورد هوس شیرینی یا sugar craving  را به سمع و نظر شما دوستان و همراهان همیشگی برسانیم.
برای دستیابی به اطلاعات جامع و کامل درباره این موضوع حتما تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

رژیم غذایی بدون چربی

از اوایل دهه 1990 میلادی تا همین چند سال پیش،
هدف بیشتر رژیم های غذایی این بود که میزان مصرف چربی را در افراد مختلف کاهش دهد.

در واقع تصور می شد که چربی ها در چاقی افراد و بیماری های مختلف بیشترین تاثیر را دارند.

به همن دلیل مقالات مختلفی در مورد خطرات و عوارض مصرف چربی ها برای سلامت انسان ها منتشر شد.

در پی این تبلیغات گسترده بر علیه چربی ها، نوعی ترس و نگرانی در میان مردم ایجاد شد که آن ها را از عوارض مصرف زیاد چربی به وحشت می انداخت.

از آن پس تمام مواد غذایی با حمل کردن برچسب کم چرب می توانستند اعتماد مردم را در هنگام خرید جلب کنند.

از این قبیل محصولات می توان به انواع لبنیات کم چرب، گوشت های بدون چربی و مرغ های بدون پوست اشاره کرد.

در همین راستا به مردم توصیه می شد که محصولاتی مانند کره و روغن های حیوانی را از برنامه ی غذایی خود به طور کامل حذف کنند.

و همچنین مصرف انواع روغن های گیاهی را نیز تا حد زیادی کاهش دهند.

در این دوره حتی تخم مرغ نیز از این قاعده مستثنی نبود و افراد به دلیل کلسترول بالای آن در مصرف تخم مرغ دچار ترس شدند
و نوعی egg phobia در میان آن ها ایجاد گردید.

در همین هنگام به دلیل ترس گسترده ای که از اثرات چربی بر روی سلامت انسان ها ایجاد شده بود،
تاثیرات مخرب کربوهیدرات ها به طور کل نادیده گرفته شد.

کربوهیدرات

کربوهیدرات ها به عنوان مواد حاوی قند یا نشاسته شناخته می شوند.

از مهم ترین و مخرب ترین انواع کربوهیدرات ها می توان به شکر سفید و آرد سفید اشاره نمود.

این دو ماده امروزه از پایه های آشپزی تمام کشورهای دنیا می باشند و عملا نمی توان غذایی را بدون نیاز به آن ها طبخ نمود.

برای جلوگیری از مضرات و عوارض مصرف این مواد می بایست رژیمی به افراد توصیه شود که خالی از آرد سفید یا نشاسته ی گندم و شکر سفید باشد.

اما سوالی که در این باره پیش می آید این است که آیا واقعا می توان بدون این مواد زندگی کرد؟

آیا تجویز رژیم غذایی بدون آرد سفید و برنج سفید تصفیه شده امکان پذیر است؟

آیا همه ی مردم می توانند برنج قهوه ای را جایگزین برنج سفید و آرد کامل سبوس دار را جایگزین آرد سفید نمایند؟

آیا می توان شکر را به طور کامل از زندگی حذف کرد؟

می توان گفت که تقریبا پاسخ همه ی این سوالات منفی است.

در ادامه قصد داریم که اطلاعاتی در مورد عوارض مصرف شکر به شما ارائه کنیم.

عوارض مصرف شکر

به تازگی آمار عجیبی از میانگین مصرف شکر تصفیه شده برای هر فرد منتشر شده است که واقعا غیر قابل باور است.

بر اساس این آمار، به طور میانگین، هر فرد به طور سالانه بین 57 تا 73 کیلوگرم شکر مصرف می کند.

اگر به این میانگین دقت کنیم، می توانیم عوارضی مانند دیابت، سرطان، چاقی، اضافه وزن، پوسیدگی دندان ها و تغییرات خلق و خو را در پس آن ببینیم.

در طی چند سال اخیر، بسیاری از مقالات منتشر شده در زمینه ی رژیم های غذایی به اثرات سوء کربوهیدرات ها بر روی بدن انسان پرداخته اند.

در واقع این تغییر تمرکز از چربی به کربوهیدرات به این دلیل بود که پس از حذف چربی ها از رژیم غذایی افراد مختلف،
آن ها همچنان به چاقی، اضافه وزن، دیابت و انواع بیماری های مختلفی نظیر سرطان مبتلا بودند.

پس مشکل کجاست؟

امروزه ثابت شده است که بزرگ ترین مشکل تغذیه ای افراد مختلف،
مصرف مواد غذایی تصفیه شده علی الخصوص شکر خوراکی می باشد.

آیا می دانید که چگونه باید مصرف این مواد را کاهش داد؟

کاهش مصرف شکر

خودداری از مصرف مواد قندی کار بسیار سختی است.

علت این موضوع را باید در پایه های تاریخی جستجو کرد.

به عنوان یک مکانیسم تکاملی یا حفاظتی که از بشر اولیه به انسان امروزی به ارث رسیده است،
گیرنده های چشایی ما به مزه ی شیرینی حساس هستند.

در واقع این واکنش حس چشایی به شیرینی برای در امان ماندن از گیاهان و میوه های سمی بوده است.

چرا که بسیاری از این مواد سمی مزه ی تلخ داشتند و فرد با خوردن آن ها می فهمید که این ماده، انتخاب خوبی به عنوان غذا نیست.

نکته ای که باید در این جا به آن اشاره کرد، این است که انسان های اولیه هیچ درکی از مزه های مختلفی مانند شرینی یا تلخی نداشته اند.

آن ها فقط به هنگام مصرف ماده ای که طعم ناخوشایندی داشته، می فهمیده اند که این ماده ممکن است سمی و برای آن ها خطرناک باشد.

همچنین هنگامی که یکی از اطرافیان آن ها با مصرف نوع خاصی از میوه ها یا گیاهان مریض می شد یا می مرد،
آن ها یاد می گرفتند که نباید از آن گیاه استفاده کنند.

در واقع می توان گفت که تداوم نسل بشر مدیون همین آزمون و خطاها و یادگیری از تجربه های مختلفی است که در طول زمان به دست آمده.

هم چنین در طرف مقابل نیز با مصرف گیاهان و میوه های شیرین،
این تجربه به دست آمد که مواد موجود در این گیاهان می توانند باعث رفع خستگی و گرسنگی آن ها گردند.

در نتیجه آن ها تشویق به افزایش استفاده ی خود از این میوه ها و گیاهان شدند.

هوس خوراکی شیرین

در نتیجه ی این پروسه ی تاریخی، علاقه ای که امروزه در انسان ها به مصرف مواد شیرین وجود دارد، در آن ها نهادینه شد.

مشکلی که امروزه ما با آن دست به گریبان هستیم، این است که ما خیلی بیشتر از اجدادمان از مواد قندی استفاده می کنیم.

یکی از مقالات مفیدی که در این مورد وجود دارد، مقاله ای است که توسط یکی از استادان دانشگاه هاروارد
در مورد ذائقه ها و سیستم چشایی انسان ها منتشر گردیده است.

در این مقاله گفته می شود که اولین تجربه ی انسان اولیه از طعم شیرین در حد طعم شیرینی هویج اموزی بوده است.

اما این به چه معناست؟

اولا منابع شیرینی و دوما میزان شیرینی این مواد در آن زمان بسیار محدود بوده است.

امروزه ما هویج را به هیچ عنوان میوه ی شیرینی به حساب نمی آوریم.

و علت این تناقض می تواند افزایش آستانه ی شیرینی انسان های امروزی باشد.

همچنین، بشر اولیه فقط به منابع سالم و طبیعی گلوکز دسترسی داشت.

اما امروزه ما به انواع مختلفی از مواد شیرینی که با شکر تصفیه شده تولید می شوند دسترسی داریم.

اگر همین حالا در یخچال آشپزخانه ی خود را باز کنید،
می بینید که بیشتر موادی که در آن وجود دارند، حاوی شکر تصفیه شده هستند.

با این اوصاف، چه باید کرد؟

سخن پایانی

برای آگاهی از بهترین روش های کاهش مصرف قند می توانید مقالات بعدی ما را دنبال کنید.

اما باید بدانید که این مقالات صرفا برای افزایش اطلاعات شما در زمینه های مختلف می باشند و اکثرا جنبه ی کاربردی ندارند.

شما باید برای ایجاد هر گونه تغییری در رژیم غذایی خود حتما با یک مشاور تغذیه مشورت نمایید.

برای کمک گرفتن از تجارب همکاران ما در زمینه انتخاب بهترین رژیم غذایی می توانید با مایار کلینیک ارتباط برقرار کنید.

برای اطلاع از راه های ارتباطی با مایار کلینیک اینجا کلیک کنید.

آدرس اینستاگرام: @mayarclinic

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

Call Now Button