ویتامین C و خواص آن

ویتامین C و خواص آن

ویتامین C توسط بدن انسان قابل تهیه نیست و بنابراین یکی از اجزای اساسی رژیم های غذایی است. برای سلامتی و ترمیم بافت های مختلف بدن از جمله پوست ، استخوان ، دندان و غضروف لازم است. کمبود مداوم ویتامین C در رژیم غذایی شما می تواند منجر به بیماری به نام scurvy شود. علائم این بیماری شامل کبودن شدن بدن به راحتی، خونریزی آسان و درد مفاصل و عضلات است. کمبود ویتامین C را می توان با مکمل های ویتامین C و رژیم غذایی سرشار از ویتامین C درمان کرد.
مریم یزدان پناهی کارشناس تغذیه مایار کلینیک در ادامه در خصوص ویتامین C، خواص و منابع آن توضیح خواهند داد.

ویتامین-C-و-خواص-آن

ویتامین C چیست؟

ویتامین ها گروهی از مواد مورد نیاز بدن در مقادیر کم برای حفظ سلامتی هستند. به ویتامین C اسید اسکوربیک نیز گفته می شود. این ماده توسط بدن انسان ساخته نشده است. بنابراین باید یکی از اجزای اساسی رژیم غذایی باشد. ویتامین C برای ساخت ماده ای به نام کلاژن که برای سلامتی و ترمیم بافت های مختلف بدن لازم است. که شامل :

  • پوست
  • استخوان
  • غضروف
  • رباط ها و تاندون ها
  • دیواره رگهای خونی
  • دندان

غذاهای متنوعی وجود دارد که سرشار از ویتامین C هستند ، از جمله:

  • مرکبات مانند پرتقال ، گریپ فروت ، لیموترش و لیمو.
  • انواع توت ها مانند توت سیاه ، توت فرنگی ، تمشک و زغال اخته.
  • هندوانه.
  • کیوی.

سبزیجاتی مانند اسفناج ، فلفل سبز و قرمز ، گوجه فرنگی ، گل کلم ، کلم ، کلم بروکلی ، جوانه گندم و سیب زمینی.
برخی از غذاها مانند غلات از ویتامین C غنی شده اند ، به این معنی که ویتامین C به آنها اضافه شده است. ویتامین C همچنین در شیر تازه ، ماهی و مواد معدنی یافت می شود.

بیشتر ویتامین C در رژیم غذایی انسان از میوه و سبزیجات است. پخت و پز میوه و سبزیجات میزان ویتامین C آنها را در حدود یک سوم کاهش می دهد.

میزان مصرف ویتامین C چقدر است؟

مصرف روزانه ویتامین C در رژیم غذایی به سن و جنس شما بستگی دارد. توصیه ها ممکن است در کشورهای مختلف متفاوت باشد. زنان باردار و شیرده نیز به میزان بیشتری ویتامین C در رژیم غذایی خود نیاز دارند.

در ادامه مریم یزدان پناهی میزان مورد نیاز (حدودی) ویتامین C را در افراد و گروه سنی مختلف در ادامه بیان می کند.

کودکان 1-10 ساله در روز به 30 میلی گرم ویتامین C احتیاج دارند.

کودکان 11 تا 14 ساله در روز به 35 میلی گرم ویتامین C احتیاج دارند.

کودکان بالای 15 سال و بیشتر به 40 میلی گرم در روز نیاز دارند.

کمبود ویتامین C چیست؟

فقدان یا کمبود ویتامین C در بدن شما به دلیل کمبود مقدار کافی ویتامین C در رژیم غذایی شما اتفاق می افتد. با گذشت زمان ، کمبود ویتامین C به معنای تشکیل کلاژن جدید نیست. این امر باعث می شود بافت های مختلف بدن شما شروع به تجزیه و ترمیم بدن شود. کمبود ویتامین C مداوم (مزمن) ویتامین C ، معمولاً طی مدت زمانی حدود سه ماه یا بیشتر ، می تواند منجر به بیماری شود که به scurvy معروف است.

کمبود ویتامین C چقدر شایع است؟

گروه خاصی از افراد وجود دارند که بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین C هستند. آنها شامل موارد زیر هستند:

  • افراد وابسته به داروها و یا الکل که رژیم غذایی سالم و متعادل ندارند.
  • افرادی که رژیم های بسیار محدودی را دارند.
  • افرادی که دارای درآمد کم هستند و نمی توانند مواد غذایی با ویتامین C تهیه نمایند.
  • افرادی که وضعیت پزشکی دارند و بدن توانایی در هضم و جذب مواد غذایی تأثیر می گذارد ، مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو.
  • افراد مسن که ممکن است رژیم غذایی کمتری مصرف کنند.
  • استعمال دخانیات روی جذب ویتامین C از مواد غذایی تأثیر می گذارد و همچنین ویتامین C در بدن افرادی که سیگار می کشند با سرعت بیشتری مصرف می شود.
  • زنان باردار و شیرده به دلیل نیاز به مقادیر بیشتری ویتامین C هستند.

علائم کمبود ویتامین C چیست؟

اولین علائم کمبود ویتامین C در موارد زیر است:

  • خستگی و ضعف.
  • دردهای عضلانی و مفصلی.
  • کبودی آسان.

لکه هایی که به نظر می رسد مانند کبودی های کوچک و قرمز به رنگ آبی روی پوست شما ایجاد می شود.

علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پوست خشک.
  • ریزش و شکستگی مو.
  • تورم و تغییر رنگ لثه ها.
  • خونریزی ناگهانی و غیر منتظره از لثه ها.
  • ضعیف بودن روند ترمیم زخم ها.
  • مشکلات مبارزه با عفونت ها(سیستم ایمنی ضعیف).
  • خونریزی در مفاصل ، باعث دردهای شدید مفصل می شود.
  • تغییر درشکل استخوانها.
  • از بین رفتن دندان
  • کاهش وزن.

در صورت عدم تشخیص و درمان ، کمبود ویتامین C همچنین می تواند منجر به تنگی نفس ، مشکلات عصبی ، درجه حرارت بالا (تب) و صرع (تشنج) شود. خونریزی در داخل مغز و اطراف قلب می تواند در بعضی از افراد با کمبود ویتامین C درمان نشده ، منجر به مرگ شود. با این حال ، این بسیار نادر است.

ویتامین-C

آیا همه افراد به ویتامین C نیاز دارند؟

متخصص تغذیه مایار کلینیک بعد از پرسیدن سؤالات دقیق در مورد رژیم غذایی و گوش دادن به علائمی که وجود دارد ، ممکن است به کمبود ویتامین C شک کند. برای اندازه گیری سطح ویتامین C می توان آزمایش خون انجام داد و ممکن است به تأیید تشخیص کمک کند.

همچنین ممکن است آزمایش های خون دیگری را نیز بررسی کند تا سایر نواقص رژیم شما را بررسی کند. به عنوان مثال ، ویتامین C برای جذب آهن از مواد غذایی نیز لازم است. بنابراین ، کمبود آهن اغلب در افرادی که کمبود ویتامین C هستند ، رخ می دهد.

اشعه ایکس یا MRI برای بررسی استخوانهای شما ممکن است پیشنهاد شود زیرا تغییرات خاص در استخوانها ، از جمله تحلیل رفتن استخوان ها ، اغلب در شخصی که کمبود ویتامین C دارد ، دیده می شود.

مریم یزدان پناهی متخصص تغذیه مایار کلینیک بعد از پرسیدن سؤالات دقیق در مورد رژیم غذایی و گوش دادن به علائمی که وجود دارد ، ممکن است به کمبود ویتامین C شک کند. برای اندازه گیری سطح ویتامین C می توان آزمایش خون انجام داد و ممکن است به تأیید تشخیص کمک کند. مریم یزدان پناهی متخصص تغذیه در مایار کلینیک ، همواره پرسش های تغذیه ای را می توانید میان گذاشته و از مشاوره های آنلاین و حضوری بهره ببرید.
شماره مشاوره : 09903435534
اینستاگرام مایار کلینیک

درمان کمبود ویتامین C چیست؟

درمان کمبود ویتامین C جایگزین کردن مواد حاوی ویتامین C است که در رژیم غذایی شما کم است. این امر می تواند با مصرف مکمل های ویتامین C و با خوردن یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین C حاصل شود. ممکن است برای کمک به متخصص تغذیه مراجعه کنید. بعد از مدت زمانی ، مکمل های ویتامین C معمولاً متوقف می شود. با این وجود ، پس از قطع مکمل ها ، همچنان به خوردن یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین C بسیار مهم است. این به شما کمک می کند تا دوباره از کمبود ویتامین C جلوگیری کنید.

آیا می توان از کمبود ویتامین C جلوگیری کرد؟

با اطمینان از داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که حاوی میوه و سبزیجات فراوانی باشد از جمله کمبود ویتامین C که در بالا ذکر شد می توان از کمبود ویتامین C جلوگیری کرد. به عنوان یک مشاور تغذیه، یک عدد پرتقال در روز ویتامین C کافی را برای شما فراهم می کند.

https://patient.info/healthy-living/vitamin-c-deficiency-leaflet

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =

Call Now Button