ویتامین D و منبع آن

ویتامین D و منبع آن

آیا اعتقاد دارید که نزدیک به 90 درصد از افراد در جامعه به کمبود ویتامین D مبتلا هستند؟ به همین دلیل بسیاری از متخصصین تغذیه و پزشکان کمبود این ویتامین را در افراد جدی گرفته اند و در تلاشند تا درمان موثری برای افراد در نظر بگیرند.
در حقیقت، ویتامین D یکی از مکمل هایی است که توسط متخصصین به منظور درمان یا جلوگیری از علائم کمبود این ویتامین تجویز می شود.

چه افرادی مستعد کمبود ویتامین D هستند؟

مریم یزدان پناهی متخصص تغذیه در مایار کلینیک در خصوص افرادی که ممکن است کمبود این ویتامین را داشته باشند، این گونه بیان می کند که، در اکثر افراد بالغ کمبود ویتامین D مشاهده می شود. با این حال افرادی که دارای پوست تیره هستند و یا در مکان هایی زندگی می کنند که نور خورشید کم است نیز کمبود این ویتامین دیده می شود. همچنین افرادی که اضافه وزن دارند، کمبود ویتامین D دارند.
از آن جایی که تعداد افراد دارای اضافه وزن و چاقی ( در کودکان و بزرگسالان) در دهه های گذشته و به طور پیوسته در حال افزایش است، شیوع علائم کمبود ویتامین D نیز وجود دارد. متاسفانه این علائم نشان می دهد که میزان کمبود ویتامین D، با افزایش خطر ابتلا به سرطان های شایع، بیماری های خود ایمنی، فشار خون و بیماری های عفونی مختلف در ارتباط است.
همچنین شغل افراد در میزان ویتامین D نقش زیادی دارد. متخصصین بیان می کنند که به دلیل کاهش زمان حضور در فضای باز و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، کارمندان شیفت، پرستاران و بهیاران و کارگران بیشترین افرادی هستند که در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین D هستند.

منابع ویتامین D

راه های افزایش سطح ویتامین D

متخصص تغذیه در مایار کلینیک برای افزایش سطح ویتامین D روش هایی را در ادامه بیان می کنند. این راه کار و روش ها به افزایش سطح این ویتامین به طور طبیعی کمک کرده و می تواند خطر ابتلا به بیماری های مانند بیماری های قلبی، سرطان، دیابت و … را کاهش دهد.

قرار گیری در معرض نور آفتاب

قرارگیری در معرض نور آفتاب بدون کرم ضد آفتاب ، یکی از موثر ترین روش های دریافت ویتامین D است. همچنین خوردن غذاهایی که دارای این ویتامین هستند به بدن کمک می کند.

ویتامین D چیست؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که در بافت های کبد و چرب ذخیره می شود. این بدان معنی است که افزایش چربی بدن توانایی جذب این ویتامین را کاهش داده و باعث جلوگیری از استفاده آن در بدن می شود.

ویتامین D در بدن چه می کند؟

مریم یزدان پناهی متخصص تغذیه در مایار کلینیک در خصوص نقش ویتامین D این گونه بیان می کند که:
در صورت جذب ویتامین D توسط نور آفتاب ، بدن آن را به مواد شیمیایی مورد نیاز تبدیل می کند و سپس استفاده می کند. مخصوصا زمانی که پرتوهای UV-B آفتاب از راه پوست جذب شود، ماده ای در پوست به نام دهیدروکلسترول – 7 (7-dehydrocholesterol) به ویتامین D3 تبدیل می شود.

7-دهیدرو کلسترول یا کلسترول موجود در پوست ما ( که بسیار شبیه به کلسترول است) “پرویتامین D” را ساخته و آن را به D3 قابل استفاده تبدیل می کند ، که گاهی اوقات به آن “پروتئینامین D” نیز گفته می شود.
پرویتامین D ابتدا از طریق کلیه ها و کبد در جریان خون حرکت می کند و سپس به یک ماده بیولوژیکی فعال و قابل استفاده به نام کلسیتریول تبدیل می شود.
ویتامین D در حقیقت به یک هورمونی در بدن ، مخصوصا هورمون secosteroid تبدیل می شود. آنچه ما به عنوان ویتامین D می شناسیم در واقع پیشرو در هورمون استروئیدی است.
تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین D نه تنها بر ساختار اسکلتی ، بلکه بر فشار خون ، ایمنی بدن ، اخلاق ، عملکرد مغز و توانایی محافظت بدن از خود در برابر سرطان تأثیر می گذارد.

منابع ویتامین D

تفاوت ویتامین D2 و ویتامین D3

دو نوع ویتامین D مکمل وجود دارد: ویتامین ( D2 (ergocalciferol و ویتامین D3 (کولکالسیفرول). پیش ماده ویتامین D هم در محصولات گیاهی و هم در محصولات حیوانی یافت می شود ، اما تصور می شود محصولات حیوانی سرشار از ویتامین D3 قابل جذب و سودمند هستند.
ویتامین D که بدن ما به طور طبیعی ایجاد می کند ، کوله سلسیفرول نام دارد که همان ویتامین D3 است. بدن قادر است مقداری D2 را برای کارکرد بدن جذب کند اما ترجیح می دهد و قادر است از D3 استفاده کند.

متأسفانه ، بیشتر غذاهای غنی شده با ویتامین D و مکمل های غذایی بیشتر حاوی ergocalcifero است ، نوعی D2 ، که توسط بدن به اندازه مورد نیاز قابل جذب و تبدیل شدن نیست.

میزان ویتامین D3 حاصل از محصولات حیوانی (به طور خاص از کلسترول موجود در این محصولات) مشابه ویتامین دریافتی از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب می باشد. اعتقاد بر این است که ویتامین D3 تا 500 برابر سریعتر از D2 تبدیل می شود و تخمین زده می شود که چهار برابر در انسان مؤثرتر است.

مریم یزدان پناهی متخصص تغذیه در مایار کلینیک در خصوص افرادی که ممکن است کمبود این ویتامین را داشته باشند، این گونه بیان می کند که، در اکثر افراد بالغ کمبود ویتامین D مشاهده می شود. با این حال افرادی که دارای پوست تیره هستند و یا در مکان هایی زندگی می کنند که نور خورشید کم است نیز کمبود این ویتامین دیده می شود. همچنین افرادی که اضافه وزن دارند، کمبود ویتامین D دارند.مریم یزدان پناهی متخصص تغذیه در مایار کلینیک ، همواره پرسش های تغذیه ای را می توانید میان گذاشته و از مشاوره های آنلاین و حضوری بهره ببرید.
شماره مشاوره : 09903435534
اینستاگرام مایار کلینیک

دریافت ویتامین D از خورشید

بسیاری از افراد تصور می کنند بهترین راه برای به دست آوردن ویتامین D ، نوشیدن شیر ، خوردن ماهی یا حتی مصرف مکمل ها است. در حالی که این منابع به عنوان منبع غذایی عمل می کنند .

در صورتی که اگر 10 دقیقه در معرض نور آفتاب قرار دارید ، تقریباً 10،000 واحد ویتامین طبیعی D را جذب می کنید ، اما این را بخاطر بسپارید که این مقدار بسته به رنگ پوست ، متفاوت است.

ملانین ماده ای است که بر میزان نور و رنگ پوست تأثیر می گذارد و هرچه ملانین در بدن شما بیشتر باشد ، رنگ پوست شما تیره تر خواهد بود. ملانین وقتی در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار می گیرد آزاد می شود.

هرچه آفتاب بیشتری دریافت کنیم ، ملانین بیشتر در پوست ما آزاد می شود. اعتقاد بر این است که حدود 90٪ تا 95٪ از ویتامین D مورد نیاز بدن افراد از طریق نور آفتاب تامین می شود.

مقدار ملانین موجود در پوست شما بر میزان ویتامین D تولید شده تأثیر می گذارد ، بنابراین هرچه پوست شما روشن تر باشد ، راحت تر می توانید آن را تهیه کنید.

کلسترول موجود در پوست ، ملانین را به ویتامین D قابل استفاده تبدیل می کند تا در بدن توزیع شود. به همین دلیل است که در بسیاری از افراد و در ماههای زمستان که کمتر در معرض آفتاب قرار دارند ، ممکن است افزایش جزئی و متوسط سطح کلسترول خون مشاهده می شود ، زیرا در این فصول افراد زمان بیشتری را در خانه می گذرانند.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + شانزده =

Call Now Button