چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم ؟

چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم ؟

در ادامه ی توضیحاتی که در مطلب قبلی سایت مایارکلینک در مورد رژیم کتوژنیک ارائه گردید، مریم یزدان پناهی ، کارشناس ارشد مشاوره تغذیه ، شما می توانید توضیحات تکمیلی در مورد این رژیم لاغری را در این مقاله بخوانید.

تصمیم داشته ایم که در این مقاله اطلاعات جامعی در مورد این که رژیم کتوزنیک چگونه بر روی تناسب اندام تاثیر می گذارد، به خوانندگان عزیز ارائه کنیم.

همچنین افرادی که بهترین کاندیدها برای بهره مندی از این رژیم هستند را به شما معرفی کرده ایم.

در مقاله قبل تاریخچه ی رژیم کتوژنیک را بررسی و دلایل پر طرفداری آن را بیان کردیم.

آیا رژیم کتوژنیک خوب است ؟

دلیل اصلی شهرت رژیم کتوژنیک این است که در گذشته از آن برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شده است.

اگر پس از خواندن این جمله برایتان سوال پیش آمده که رژیم کتو در درمان کدام بیماری ها می تواند موثر باشد، جواب شما همین جاست.

 

درمان بیماری با رژیم کتوژنیک

از گذشته تا به امروز تحقیقات زیادی بر روی تاثیر رژیم کتوژنیک در کمک به درمان بیماری های مختلف انجام شده است.

از میان بیماری هایی که اثر مثبت این رژیم در درمان آن ها اثبات گردیده است، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • صرع
  • دیابت
  • بیماری های قلبی عروقی
  • مشکلات هورمونی
  • سندرم پیش از قاعدگی PMS
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS

رژیم غذایی کتوژنیک

برای شرح چگونگی بهره گیری از رژیم کتوژنیک باید در ابتدا بدانیم که ماهیت این رژیم چیست.

رژیم کتوژنیک بر پایه ی چربی ها استوار است.

در حقیقت، از نظر فیزیولوژیک، بدن ما ماشینی است که سوخت آن کربوهیدرات است.

وقتی مواد غذایی وارد بدن ما می شوند، به ذرات کوچک و قابل استفاده ای به نام گلوکز شکسته می شوند.

سلول های بدن این گلوکز ها را مصرف می کنند و در نتیجه انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت های خود را به دست می آورند.

بقیه ی مواد غذایی مانند پروتئین ها می توانند در دیگر بخش های ساختاری سلول ها نقش حیاتی خود را ایفا کنند.

از میان کاربردهای موادی مانند چربی ها و پروتئین ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ساخت غشای سلول های مختلف
  • تولید هورمون ها
  • تولید انواع آنزیم ها
  • تولید انواع نوروترنسمیترها
  • جذب برخی از ویتامین ها و مواد معدنی

اما در هر حال، سوخت اصلی بدن گلوکز است.

سوال این است که آیا چربی می تواند جای کربوهیدرات را بگیرد؟

هدف رژیم کتوژنیک

هدف اصلی رژیم کتوژنیک این است که بدن وادار گردد به جای سوزاندن گلوکز، برای تامین انرژی مورد نیاز خود از روش سوزاندن چربی ها بهره بگیرد.

در واقع، همه ی ما به خوبی می دانیم که تا به حال چه میزان تبلیغات برای محصولات چربی سوز انجام شده است.

از قرص های شیمیایی چربی سوز گرفته تا دمنوش های گیاهی چربی سوز و ورزش های چربی سوز برای لاغری، محصولات متنوعی برای کمک به چربی سوزی و کاهش مصرف کربوهیدرات تولید شده اند.

در ادامه می خواهیم توضیحاتی در مورد این که بدن ما دقیقا به چه صورت چربی سوزی را انجام می دهد، به شما ارائه کنیم.

چربی سوزی

زمانی که ما کربوهیدرات را به عنوان غذا مصرف می کنیم، در نهایت امر، کربوهیدرات تبدیل به گلوکز می گردد و این گلوکز در اختیار سلول ها قرار می گیرد.

سپس در مرحله آخر، سلول گلوکز را می سوزاند و از انرژی نهفته در آن بهره می گیرد.

ولی برای سوزاندن چربی ها، چنین روند ساده ای در بدن اتفاق نمی افتد و باید حتما شرایط خاصی فراهم گردد تا بدن به جای سوزاندن کربوهیدرات ها، چربی ها را بسوزاند و از انرژی آن ها برای انجام فعالیت های معمول خود بهره بگیرد.

نکته ی اصلی این است که رژیم کتوژنیک این شرایط خاص برای سوزانده شدن چربی ها را فراهم می کند.

چگونه رژیم کتوژنیک را شروع کنیم

برای شروع رژیم کتوژنیک می بایست مصرف کربوهیدرات را به حداقل برسانید.

در این مورد توجه داشته باشید که برای برآورد حداقل میزان کربوهیدرات لازم برای بدن، باید به مشاور تغذیه مراجعه فرمایید.

مریم یزدان پناهی ، کارشناس ارشد تغذیه و مربی تغییر سبک زندگی می توانند به خوبی شما را در این مسیر راهنمایی کنند.

حالا سوالی که پیش می آید این است که چرا باید میزان کربوهیدرات دریافتی بدن را کم کنیم؟

ما میزان گلوکز دریافتی بدن را به کمترین میزان ممکن می رسانیم تا در غیاب این ماده، که سوخت اصلی سلول نیز هست، مجبور به سوزاندن چربی شود و انرژی مورد نیاز خود را از این طریق تامین نمایید.

با بهره گیری از رژیم غذایی کتوژنیک ، می توان دو تیر را با یک نشان زد:

هم می توان انرژی مورد نیاز بدن را به خوبی تامین کرد و هم لاغر شد.

رژیم بدون کربوهیدرات

تکلیف در مورد سوزاندن کربوهیدرات ها به عنوان اصلی ترین سوخت بدن مشخص است.

اما عموم مردم درباره روند سوزاندن چربی ها اطلاع درستی ندارند.

برای سوزاندن چربی ها باید در ابتدا بدن را از کربوهیدرات ها محروم کنیم تا به اجبار و برای تامین انرژی مورد نیاز خود دست به سوزاندن چربی ها بزند.

چرا که در حالت عادی و در صورت وجود کربوهیدرات کافی در بدن، امکان مصرف شدن چربی ها به عنوان سوخت وجود ندارد.

روش چربی سوزی

در مورد چرایی چربی سوزی نکات مفیدی را به شما ارائه نمودیم.

حال وقت آن است که بدانیم سوزاندن چربی ها دقیقا چگونه صورت می گیرد.

طی روند چربی سوزی، چربی ها در کبد تبدیل به موادی به نام کتون ها می گردند و این کتون ها به عنوان سوخت مورد نیاز بدن مصرف می گردند.

با محروم ساختن بدن از کربوهیدرات، می توانیم مسیر دستیابی سلول ها به سوخت را تغییر داده و بدین ترتیب به بهترین شکل ممکن باعث وقوع چربی سوزی در بدن شویم.

دستور رژیم کتوژنیک

مهم ترین نکته ای که در روند بهره گیری از رژیم کتوژنیک باید به آن توجه داشت، این است که:

نباید گول تبلیغات را بخورید و گمان کنید که رژیم کتوژنیک حتما برای شما مناسب است.

باید برای اطلاع از این موضوع که آیا این رژیم غذایی به درد شما می خورد یا خیر، به یک مشاور تغذیه مراجعه کنید و در صورت مناسب بودن این دستور غذایی برای شما، از توصیه ها و تجارب او بهره مند گردید.

برای دریافت رژیم کتوژنیک متناسب با ویژگی های خود می توانید از همکاران ما در مایار کلینیک ، کلینیک مشاوره تغذیه در غرب تهران کمک بگیرید.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

Call Now Button